Taki dialog ma na celu znalezienie konsensusu między różnymi grupami interesariuszy oraz zminimalizowanie negatywnych skutków dla społeczności lokalnej i środowiska, przy jednoczesnym maksymalizowaniu korzyści.

Dialog społeczny związany z utworzeniem i funkcjonowaniem produktu turystycznego obejmuje różnorodne kwestie, które są istotne zarówno dla lokalnej społeczności, jak i innych interesariuszy.
Główne obszary, poruszane w takim dialogu to:

  • Oddziaływanie na środowisko – jak tworzenie nowego szlaku lub atrakcji turystycznej wpłynie na lokalne ekosystemy, krajobraz i ochronę przyrody.
  • Korzyści ekonomiczne – dyskusja o potencjalnych zyskach dla lokalnych przedsiębiorców, zwiększeniu dochodów z turystyki oraz tworzeniu nowych miejsc pracy.
  • Wpływ na społeczność lokalną – czyli jak nowe przedsięwzięcia turystyczne mogą wpłynąć na jakość życia mieszkańców, w tym kwestie takie jak natężenie ruchu, hałas, i ceny nieruchomości.
  • Kwestie własności i użytkowania gruntów, a więc- rozmowy dotyczące użytkowania publicznych i prywatnych terenów, zwłaszcza gdy tworzenie szlaku wymaga zmian w użytkowaniu ziemi lub infrastruktury.
  • Zachowanie dziedzictwa kulturowego o tym jak planowany produkt turystyczny może wpływać na lokalne tradycje, zabytki i inne elementy dziedzictwa kulturowego.
  • Zarządzanie i utrzymanie infrastruktury turystycznej, czyli kto będzie odpowiedzialny za zarządzanie i finansowanie utrzymania szlaku lub atrakcji turystycznej.
  • Promocja i marketing Szlaku – jakie działania promocyjne będą prowadzone i jak zostanie zapewniona korzyść dla lokalnej społeczności, a nie tylko dla zewnętrznych inwestorów.
  • Zrównoważony rozwój – jakie programy i strategie zostaną zastosowane, aby produkt turystyczny był zrównoważony pod względem ekonomicznym, społecznym i środowiskowym.
  • Dostępność., czyli zapewnienie, że produkt turystyczny będzie dostępny dla wszystkich grup społecznych, w tym osób starszych i niepełnosprawnych.
  • Edukacja i świadomość społeczna, czyli jak można wykorzystać produkt turystyczny do edukacji turystów i społeczności lokalnej na temat ochrony środowiska i dziedzictwa kulturowego.

KONSULTACJE ONLINE 25.10.2024

Odbyły się konsultacje online w piątek 25.10.2024 na platformie Zoom z:
-przedsiębiorcami turystycznymi i okołoturystycznymi,
-organizacjami pozarządowymi, spółdzielniami socjalnymi i organizacjami zrzeszającymi osoby z niepełnosprawnościami,
– mieszkańcami zainteresowanymi rozwojem turystyki na swoim terenie

Konsultacje dotyczyły kształtu docelowego produktu turystycznego w przyszłości a nie planowanej infrastruktury (ta jest już dokładnie określona przez poszczególne gminy). Prezentowaliśmy Koncepcję produktu turystycznego „Pisa-Narew szlak wodnej turystyki aktywnej”. Związana ona jest ze składanym do PARP wnioskiem o budowę infrastruktury przez 18 gmin. Kwota inwestycji gmin to ok. 180 mln zł. W projekcie „Pisa-Narew szlak wodnej turystyki aktywnej” uczestniczy 21 partnerów samorządowych (18 gmin + 3 województwa). Uczestnicy konsultacji zabrali głos w temacie przyszłego rozwoju turystyki na bazie powstałej w przyszłości infrastruktury turystycznej. Co przyszły turysta chce kupić, co kupi i  jak będzie w przyszłości rozwijana turystyka nad wodą.

Wiele informacji poniżej na Prezentacji

ZREALIZOWANE SPOTKANIA:

ORGANIZACJE POZARZĄDOWE, PODMIOTY EKONOMII SPOŁECZNEJ, SPÓŁDZIELNIE SOCJALNE I ORGANIZACJE ZRZESZAJĄCE OSOBY Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI,

Piątek godzina 10.00 – 25 paź 2024

MIESZKAŃCY ZAINTERESOWANI ROZWOJEM AKTYWNEJ TURYSTYKI WODNEJ NA SWOIM TERENIE.

Piątek godz. 12.00 – 25 paź 2024

PRZEDSIĘBIORCY TURYSTYCZNYMI I OKOŁOTURYSTYCZNYMI CHCĄCY ROZWIJAĆ TURYSTYKĘ NA SWOIM OBSZARZE:

Piątek godz. 14.00 – 25 paź 2024

INNE ZrEALIZOWANE SPOTKANIA

W czerwcu odbyły się 3 spotkania konsultacyjne w ramach projektu pn. „Pisa-Narew – szlak aktywnej turystyki wodnej” w następujących terminach i lokalizacjach z udziałem następujących grup interesariuszy projektu:

12.06.2024 r., w godz. 12:00-16:00 w Urzędzie Miasta Ostrołęki, Plac gen. J. Bema 1 w Ostrołęce, uczestnicy (na podstawie listy obecności):

  • władze lokalne 29 osób,
  • przedsiębiorca z branży nieturystycznej 1 osoba,
  • przedsiębiorcy branży turystycznej 4 osoby,
  • przedstawiciele organizacji pozarządowych 9 osób,
  • przedstawiciele mieszkańców/społeczności lokalnych 15 osób.

13.06.2024 r., w godz. 12:00-16:00 w siedzibie Urzędu Miejskiego w Piszu, ul. Gizewiusza 5, uczestnicy (na podstawie listy obecności):

  • władze lokalne 21 osób,
  • przedsiębiorcy z branży nieturystycznej 2 osoby,
  • przedsiębiorcy branży turystycznej 2 osoby,
  • przedstawiciele organizacji pozarządowych 8 osób,
  • przedstawiciele mieszkańców/społeczności lokalnych 2 osoby.

14.06.2024r., w godz. 13: 30-17: 30 – spotkanie podsumowujące w Białymstoku w siedzibie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podlaskiego, ul. Kard. Stefana Wyszyńskiego 1, uczestnicy (na podstawie listy obecności):

  • władze lokalne 35 osób,
  • przedsiębiorcy z branży nieturystycznej 2 osoby,
  • przedsiębiorcy branży turystycznej 5 osób,
  • przedstawiciele organizacji pozarządowych 4 osoby.

Zaproszenia i Ankiety

Zaproszenia na spotkania rozesłał Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego drogą elektroniczną (mailowo) oraz przez system ePUAP:

– zamieszczone na portalu informacyjnym województwa podlaskiego wraz z elektronicznym formularzem zgłoszeniowym oraz elektroniczną ankietą – województwa oraz gminy partnerskie również zamieszczały informacje na swoich stronach internetowych oraz bezpośrednio zachęcały do udziału w spotkaniach,

– wysłano pisma przez system ePUAP w postaci zaproszeń do województw, gmin partnerskich, powiatów, na terenie których leżą gminy partnerskie, innych instytucji publicznych związanych z projektowaniem szlaku – parków narodowych, parków krajobrazowych, Wód Polskich (łącznie 41 podmiotów),

– wysyłano e-maile z zaproszeniem do podmiotów, które zarekomendowały gminy i województwa partnerskie, wykonawca oraz na podstawie informacji zamieszczonych na ogólnodostępnych stronach internetowych – instytucji kultury, organizacji zrzeszających gminy partnerskie w projekcie, lokalnych organizacji turystycznych, lokalnych grup działania, klubów sportowych, stowarzyszeń, w tym m.in. sportowych, w tym osób niepełnosprawnych, kajakarskich, społeczno-kulturalnych, ośrodków pomocy społecznej, kół gospodyń wiejskich, sołtysów, wypożyczalni kajaków i sprzętu wodnego (około 500 zaproszeń).

Przedstawiono województwom i gminom partnerskim szczegółowego programu spotkania w porozumieniu z Wykonawcą dokumentacji, przekazanie materiałów i treści, które miały być prezentowane podczas spotkań.

Podczas spotkań uczestnicy wypełnili łącznie 54 ankiety w tradycyjnej wersji papierowej, a do systemu elektronicznego Urzędu spłynęło do 05.07.2024 r. 14.

Po spotkaniach, w każdej z trzech lokalizacji pozostawiono w punktach obsługi interesantów ankiety w tradycyjnej wersji papierowej, gdyby ktoś chciałby ewentualnie jeszcze do nich sięgnąć, wypełnić, wypowiedzieć się czy zgłosić swoje uwagi. Ostatecznie nie wypełniono żadnej ankiety z wykorzystaniem tej drogi przekazu.

OstroŁęka

Miasto Ostrołęka - szlak turystyki aktywnej "Pisa-Narew" - konsultacje 2024

PISZ

Miasto Pisz - szlak turystyki aktywnej "Pisa-Narew" - konsultacje 2024

BIAŁYSTOK

Miasto Białtstok - szlak turystyki aktywnej "Pisa-Narew" - konsultacje 2024

konsultacje gminne

Najczęściej tłumaczono realizacje projektu, że przyczyni się do uzyskania korzyści społeczno – gospodarczych
w tym:
„…- wzrostu integracji społecznej mieszkańców, aktywnego spędzania wolnego czasu;
– stworzenie miejsca przyjaznego społeczności lokalnej, z uwzględnieniem potrzeb osób niepełnosprawnych;
– stworzenie fundamentu do budowy, rozwoju bazy turystycznej;
– rozwój przedsiębiorczości, wzrost dochodów lokalnych i regionalnych firm;
– zmniejszenie zjawiska migracji mieszkańców (wzrost usług społecznych i oferty kulturalnej, co wstrzyma odpływ mieszkańców)…”

lub

„I to jest moment, w którym liczymy na zaangażowanie już działających, a także przyszłych przedsiębiorców. Dla podniesienia atrakcyjności szlaku oraz zaspokojenia potrzeb turystów i kajakarzy, niezbędne będzie zapewnienie usług komercyjnych. W pierwszej kolejności wzrośnie zapotrzebowanie na usługi wypożyczalni sprzętów sportowych – nie tylko kajaków, ale i rowerów. Niezbędne będzie również zapewnienie bazy noclegowej i gastronomicznej, a także organizacja transportu, który pozwoli dostać się do innych atrakcji wokół szlaku. Nie można zapomnieć również o istotnej roli przewodników lokalnych i regionalnych, którzy ciekawym świata turystom pomogą zaspokoić głód poznania niesamowitego otoczenia, w którym się znajdą. Można byłoby pokusić się o symboliczne stwierdzenie, że rzekami mają popłynąć pieniądze, ale nie tak jak kiedyś, gdy odgrywały one istotną rolę jako szlaki handlowe, lecz w formie nowych miejsc pracy, nowych przedsiębiorstw, integracji społecznej i podniesienie poziomu jakości życia. „

Wnioski Z WArsztatów

Problemy bariery słabości ograniczeniaPotrzeby i oczekiwaniaMożliwości zaangażowania co mogę wnieść do produktu
Infrastrukturabrak wyznaczonych i bezpiecznych miejsc do biwakowania oraz wodowania x3brak miejsc, bindug postojowych x3brak bazy kajakowej nad rzeką brak wypożyczalni kajaków brak wyznaczonych szlaków pieszych wzdłuż rzeki Pisybrak bazy noclegowej x 3 brak bazy gastronomicznej brak oznakowania na szlaku tablice brak informacje o regionie: przyrodzie i kulturze brak infrastruktury: plaże pomosty brak połączenia z drogami dojazdowymi brak komunikacji na poziomie lokalnychprojekt i dofinansowanie do nowoczesnego portu w Ostrołęce z zapleczem sanitarnymorganizacja bindug postojowych na trasie szlaku z drogami dojazdowymiorganizacja bezpiecznych miejsc do wodowania jednostekrozbudowa szeroko pojęta infrastruktury turystycznej publicznej i komercyjnejtworzenie publicznej Infrastruktury w tym pól namiotowych budowa Infrastruktury na szlaku wodnym oznakowania szlaku zakup sprzętu do turystyki wodnej przez samorząd rozbudowa infrastruktury turystycznej dla osób niepełnosprawnychprzystosowanie jazów do przenosin kajakówwody polskie mogą zmodernizować infrastrukturę szlak żeglugowy, pogłębić tor wodny oznakowanie szlaku dojazdy strzałki  
Wspólpracabrak współpracy samorządu z biznesem/przedsiębiorcy x 3 małe zaangażowanie przedsiębiorców i samorządubrak wsparcia biznesu brak współpracy pomiędzy liderem projektubrak współpracy nadleśnictw w projekciebrak informacji dotyczących organizacji pozarządowych NGO działających na terenie szlaku w turystyce wodnej x2brak współpracy przedsiębiorców w tej samej branżybrak specjalistów z zakresu turystyki projektów unijnych w samorządzie od 2009 roku projekt pisane Pisa-Narew nieskończonybrak wzmianki o wędkarstwie w ramach szlaku wodnego  współpraca samorządu z lokalnymi przedsiębiorcami większa koordynacja szlakupomoc samorządu dla przedsiębiorców po uzyskaniu dofinansowania na rozwój działalności związanej ze szlakiem wodnymjak najszybsze ukończenie projektu Pisa – Narewuprzywilejowanie lokalnych przedsiębiorców korzyści dla lokalnych społeczności  wsparcie administracyjne lokalna organizacja turystyczna silna i aktywna Organizacja Turystyczna zaangażowana w sprawę może wnieść jeden wspólny produkt, jedną markę większe zaangażowanie rad osiedlowych w projekt rada osiedlowa jako przewodnik lokalny i łącznik z samorządem a mieszkańcami współpraca podmiotów wszystkie JST pracują nad jednym produktem inicjatywy społeczne – imprezy cykliczne w ramach działania szlaku wodnego
Marketingbrak sprecyzowanej oferty turystycznej brak wiedzy wśród mieszkańców „cudze chwalicie swego nie znacie” x2brak imprez turystycznych promujących lokalne produkty brak wspólnej marki zbyt mały ruch turystyczny słaba promocja działańwiększa promocja szlakuwypracowanie wspólnej marki promocja w mediach społecznościowych marketing szeptanysprecyzowanie oferty turystycznej i właściwej rozpowszechnienie spójna strategia marketingowapozyskanie lokalnych turystów wspólna promocja szlaku jako strona wspólna dla JST i organizacji wypromowanie nowych imprez cyklicznych w ramach szlaku wodnego publikacja map i przewodników, plików GPX  marketing, organizacja imprez, sprzedaż lokalnych produktów rozwój oferowanych produktów zwiększyć ofertęsamorządy mogą wypracować markę, wspólna promocja promocje lokalnych przedsiębiorców wskazanie miejsc do celów turystycznych – internet media społecznościowe bycie ambasadorem produktu gminy, miasta pomoc biorcą w pozyskiwaniu dofinansowania na rozwój działalności na przykład w ramach LGD tworzenie imprez cyklicznych promujących szlak wodnypromocja lokalnych przedsiębiorców poszerzanie prowadzonej działalności o produkty związane ze szlakiem wodnymmożemy opracować mapę rzeki Pisy jako element promocji produktu z zaznaczeniem atrakcji turystycznych opracowanie historyczne ciekawych miejsc (ścieżek historycznych, szlaków fortyfikacji „Galinde Stellung”, opuszczone wioski, ciekawostki historyczne) x2 promocja, publikacje, strona internetowa x2
Zarządzaniebrak współpracy pomiędzy liderem projektubrak wizji produktu turystycznego i wizji zarządzania produktembrak jednego wspólnego produktu turystyczne brak dobrze przygotowanej kadry zarządzającej problemy z trwałością w perspektywie 10 20 lat większa koordynacjaoferta przebieg szlaku opracowanie produktuwspółpraca w koncepcji zarządzania produktemokreślenie podmiotu odpowiedzialnego za wdrażanie i funkcjonowanie produktu   
Środowiskobrak informacje o przyrodzieniski stan wody na rzece Pisie eutrofizacja wódkonieczność pogłębiania szlaku wodnego dla większych jednostek pływających ograniczenia prawne do prowadzenia prac budowlanych Natura 2000, wody polskie, RDOŚ sezonowość usług turystycznych ograniczenia sprzętowe ograniczenia dotyczące współpracy z Wodami Polskimi lasami państwowymi i przedsiębiorcamikolejne administracyjne bariery środowiskowe  
Wnioski z wypisanych przez uczestników problemów podczas przeprowadzonych warsztatów

Spotkania w trzech miastach miały charakter informacyjny i nie było wystarczająco czasu oraz możliwości dyskutowania na temat samego produktu turystycznego, który ma powstać w związku z planowana infrastrukturą.

Informacje przybyłych uczestników o projekcie i planowanej infrastrukturze były symboliczne. Natomiast od wielu lat poruszane są kwestie rozwoju infrastruktury nad rzekami i budzi to duże emocje wśród mieszkańców. Ponieważ sam proces planistyczno-prawny planowania tej infrastruktury jest trudny dla partnerów projektu dlatego trudno było uczestnikom skupić się na celowości dalszej jej wykorzystania. Dotyczy to również powiązania jej z rozwojem przedsiębiorczości turystycznej i jej wpływu na znajdujące się na terenie gmin społeczności, organizacje i mieszkańców.

Podobne wpisy