badaniE ruchu turystycznego w województwiE: podlaskiM, warmińsko-mazurskiM i mazowieckiM
Rozpoczęto od przeprowadzenia badania ruchu turystycznego na obszarze województw: podlaskiego, warmińsko-mazurskiego i mazowieckiego, na podstawie danych historycznych i zastanych, obejmujących okres badania od 01.10.2022 r do 30.09.2023 r., typu BIG DATA, w oparciu o dane o charakterze obserwacyjnym rejestrujące rzeczywiste zachowania, np.: dane pochodzące z Internetu (serwisów społecznościowych, forów dyskusyjnych); dane zgromadzone przez organizacje/instytucje (np. informacje o zachowaniach klientów); dane generowane automatycznie (np. podczas nawigacji użytkownika w serwisach internetowych, dane geolokalizacyjne powstające, gdy użytkownik korzysta z aplikacji mobilnych, dane pochodzące z terminali w punktach sprzedaży oraz z bankomatów); dane niestrukturalne (np. wypowiedzi klienta gromadzone w czasie kontaktów z call center).
Analiza ruchu turystycznego pozwoliła na oszacowanie w badanym okresie (w ujęciu miesięcznym i rocznym): liczby turystów i odwiedzających obiekty turystyczne wokół szlaku, korzystających ze szlaku i korzystających z punktów obsługi kamperów na szlaku, oraz zaprognozowanie popytu na Produkt Turystyczny.
Badanie wskazało co najmniej liczbę turystów i odwiedzających z podziałem na wskazane odcinki, w ujęciu miesięcznym i sumarycznie rocznym, z uwzględnieniem miejsca zamieszkania:
– w przypadku odwiedzających krajowych z podaniem województwa,
– w przypadku odwiedzających zagranicznych z podaniem kraju,
– w przypadku odwiedzających regionalnych z podziałem na odcinki pomiarowe,
oraz płci, wieku i długości pobytu w odniesieniu do turystów.
Zakres badań obejmował również pozyskanie informacji na temat:
celu przyjazdu odwiedzających; opinii odwiedzających na temat walorów turystycznych, infrastruktury turystycznej, w tym wodnej (kajakowej), jakości usług turystycznych i okołoturystycznych oraz oczekiwań i potrzeb w odniesieniu do odwiedzanego miejsca na szlaku, w tym preferencji dotyczących sposobu przemieszczania się po szlaku i jego atrakcjach.
koncepcjA produktu turystycznego
Kolejny etap realizacji zamówienia to opracowanie Koncepcji Produktu Turystycznego, utworzonego w oparciu o potencjał Szlaku aktywnej turystyki wodnej „Pisa-Narew”. Koncepcja Produktu Turystycznego jest obligatoryjnym załącznikiem do wniosku o dofinansowanie, który Województwo Podlaskie, jako Lider Projektu w partnerstwie z Województwem Warmińsko-Mazurskim i Województwem Mazowieckim zamierza złożyć w ramach konkursu ogłoszonego przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. Koncepcja ma dotyczyć utworzenia ponadregionalnego produktu turystycznego (szlaku), łączącego podmioty z 3 województw Polski Wschodniej, przyjmuje się zatem, że mamy tutaj do czynienia z produktem turystycznym tworzonym w modelu sieciowym. Dokument ten ma wykazać, czy proponowany do wsparcia Produkt Turystyczny jest spójnym, przemyślanym pomysłem, który ma realną szansę powodzenia na rynku. Sieciowy Produkt Turystyczny rozumiany jest jako gotowa do sprzedaży, spakietowania i skomercjalizowania oferta, oparta o rozproszoną strukturę podmiotów, atrakcji, miejsc, punktów obsługi i obiektów, funkcjonujących jako jedna spójna koncepcja posiadająca wspólny wiodący wyróżnik (markę). Założenia zawarte w Koncepcji Produktu Turystycznego w trakcie realizacji projektu zostaną̨ rozwinięte do pełnej Strategii zarządzania i rozwoju produktu turystycznego. Wyniki, wnioski i rekomendacje z badania ruchu turystycznego na obszarze województw: podlaskiego, warmińsko-mazurskiego i mazowieckiego wraz z diagnozą potrzeb i preferencji potencjalnych odbiorców, powinny zostać całościowo wykorzystane w trakcie prac nad Koncepcją Produktu Turystycznego.
W ramach realizacji zamówienia Wykonawca będzie zobowiązany do opracowania dokumentu, w minimalnym zakresie jak niżej:
I. ANALIZA RYNKU (wstępna analiza trendów i uwarunkowań)
II. ANALIZA PRODUKTU
III. MARKETING I KOMERCJALIZACJA
IV. MODEL ZARZĄDZANIA PRODUKTEM
V. WPŁYW PRODUKTU TURYSTYCZNEGO NA GOSPODARKĘ, SPOŁECZEŃSTWO I ŚRODOWISKO NATURALNE POLSKI WSCHODNIEJ (zgodnie
Studium wykonalności
Kluczowym dokumentem bazującym na analizie ruchu turystycznego oraz wnioskach i rekomendacjach wynikających z Koncepcji Produktu Turystycznego jest Studium Wykonalności opracowane dla projektu pn. „Pisa-Narew – szlak aktywnej turystyki wodnej”. Wykonawca Studium wykonalności jest zobowiązany zachować spójność z dokumentami opracowanymi w ramach realizacji Etapu I i II, tj.: wyniki, wnioski i rekomendacje z badania ruchu turystycznego oraz diagnozy potrzeb i preferencji potencjalnych odbiorców, ujęte w całości w opracowaniu Koncepcji Produktu Turystycznego powinny być wykorzystane w opracowaniu Studium Wykonalności. Studium wykonalności stanowić będzie obligatoryjny załącznik do wniosku o dofinansowanie projektu i powinno zostać opracowane zgodnie z obowiązującą metodologią, zasadami i wymogami określonymi przez IZ FEPW 2021 – 2027, w tym w szczególności z Wytycznymi dotyczącymi zagadnień związanych z przygotowaniem projektów inwestycyjnych, w tym hybrydowych na lata 2021-2027 oraz wymogami dokumentacji konkursowej w ramach działania 5.1. Zrównoważona Turystyka, Programu Fundusze Europejskie Polska Wschodnia.
Przedmiotowy dokument będzie weryfikować, czy dany projekt ma dobre podstawy do realizacji i czy odpowiada zdiagnozowanym potrzebom. Muszą w nim zostać określone i krytycznie przeanalizowane wszystkie szczegóły operacyjne jego wdrażania, a więc uwarunkowania rynkowe, techniczne, finansowe, ekonomiczne, instytucjonalne, społeczno-kulturowe oraz związane ze środowiskiem naturalnym. Studium wykonalności ponadto powinno pozwolić na określenie rentowności finansowej i ekonomicznej, i w rezultacie zawierać uzasadnienie celu realizacji projektu.
